جمعه 30 شهریور 1397  06:01 ب.ظ

یکی از مهم ترین قدم ها در مسیر طراحی درس، تعیین اهداف طراحی آموزشی است. تعیین اهداف آموزشی نه تنها به اساتید کمک می کند، دقیقا برنامه درسی خود را تعیین کنند و فعالیت های آموزشی را بر اساس اهداف درس تنظیم نمایند بلکه به دانشجویان نیز کمک می کند، انتظارات استاد را شناخته و برنامه تحصیلی خود را بر اساس اهداف درس مشخص کنند. 

چرا تعیین اهداف آموزشی مهم است؟
-    کمک به طراحی درس: طراحی هر درسی بعد از تعیین موضوع، با تعیین اهداف آموزشی دنبال می شود. اهداف هر درس به استاد کمک می کند که دقیقا تعیین کند از ارائه درس چه هدفی را دنبال می کند و دانشجویان پس از پایان دوره به چه قابلیت هایی باید دست پیدا کرده باشند.

-    کمک به ارزشیابی دانشجویان: ارزشیابی درسی که به درستی طراحی شده باشد و اهداف آموزشی مشخصی دارد، نه تنها دشوار و چالش انگیز نیست بلکه ارزشیابی و امتحان، هم برای استاد و هم برای دانشجو قابل پیش بینی و برنامه ریزی است. در دروسی که اهداف آموزشی مشخصی ندارند، معمولا دانشجویان نمی دانند چطور باید آن را مطالعه کنند و چه مواردی را یاد بگیرند. از طرف دیگر اساتید نیز نمی دانند کدام بخش های درس از اهمیت بیشتری برخوردار است و تاکید و تمرکز بر یادگیری در کدام قسمت های درس باید صورت گیرد. اما درسی که اهداف آموزشی مشخص و از پیش تعیین شده ای دارد، هم به اساتید و هم به دانشجویان درک اولیه ای از مفاد امتحانی و نحوه ارزشیابی درس ارائه می کند.

-    تسهیل یادگیری: وقتی اهداف آموزشی دروس مشخص نیست معمولا دانشجویان نمی دانند چه مواردی را یاد بگیرند و چگونه یادگیری خود را در عرصه عمل به کار گیرند. استاد با تعیین اهداف آموزشی به دانشجویان کمک می کند یادگیری خود را از طریق فعالیت ها و جلوه های رفتاری مشخصی بروز دهند از این طریق نه تنها قابلیت سنجش و پیگیری یادگیری دانشجویان تسهیل می شود بلکه دانشجویان نیز می آموزند که دانش، بینش و مهارتی که کسب کرده اند را در قالب رفتارهای قابل سنجش و ارزیابی نشان دهند و در عمل به کار گیرند.

اهداف کلی و اهداف جزئی*
کارشناسان حوزه آموزش اعتقاد دارند اهداف آموزشی به دو گروه اهداف کلی و اهداف رفتاری تقسیم می شوند. اهداف کلی، اهداف نهایی درس هستند یعنی اهدافی که طراح درس علاقمند است دانشجویان پس از گذراندن درس، قابلیت انجام و تحقق آنها را داشته باشند. در واقع اهداف کلی، توشه ای است که دانشجو از گذراندن یک درس با خود خواهد برد و در زندگی استفاده خواهد کرد. اهداف رفتاری، اهداف جزئی تری هستند که در جهت نیل به اهداف کلی تعیین می شوند. به عبارت دیگر اهداف رفتاری، مراحل رسیدن به اهداف کلی را بازگو می کنند. برای مثال اگر هدف کلی یک درس، ایجاد قابلیت تفکر انتقادی باشد، اهداف رفتاری درس می تواند شامل مطالعه متون مختلف، سنجش اعتبار نویسنده، بررسی اعتبار منابع و یا مباحثه در کلاس درس باشد. بنابراین اهداف رفتاری یا جزئی، بیشتر متضمن فعالیت های آموزشی درس در جهت نیل به اهداف کلی هستند.

مثال: 
هدف کلی:
دانشجو پس از پایان درس باید قادر باشد، یک موقعیت اخلاقی را در مناسبات اجتماعی تحلیل کند.
اهداف جزئی: 
-    دانشجو یک داستان در مورد چالش اخلاقی را می خواند.
-    دانشجو در گروه خود در مورد داستان بحث می کند.
-    دانشجو نظر خود را در قالب یک مقاله می نویسد.
 
چگونه اهداف آموزشی بنویسیم؟
اهداف آموزشی باید در قالب جملات روشن با افعال ساده و فعال نوشته شوند. باید حتی المقدور از افعال کلی و غیر قابل اندازه گیری مانند "آموختن"، "دانستن"، "فهمیدن" و غیره اجتناب کرد و افعال قابل مشاهده و ارزیابی را جایگزین کرد مانند "فهرست کردن"، "نام بردن"، "درست کردن"، "اندازه گیری کردن"، "محاسبه کردن" و غیره.
مثال:
هدف کلی:
دانشجو پس از گذراندن درس باید قابلیت تطبیق نظریه تکامل را در موقعیت های جدید کسب کند.
اهداف جزئی:
-    دانشجو باید بتواند نظریه تکامل را توضیح دهد.
-    دانشجو باید بتواند نظریه تکامل را در قالب چند مثال توصیف کند.
-    دانشجو باید بتواند مصادیق تائید نظریه تکامل را در طبیعت پیدا کند.

عوامل موثر بر تعیین اهداف آموزشی
دانش پیشین دانشجویان: یکی از عواملی که بر تعیین اهداف آموزشی درس، موثر است میزان اطلاعات پیشین دانشجویان در زمینه درس است. اگر برای مثال شما درس فیزیک 2 را تدریس می کنید واضح است که میزان تسلط دانشجویان به مباحث فیزیک 1 باید مد نظر قرار گیرد. اما در صورتی که درسی که ارائه می کنید مستقیما، به پیش نیاز خاصی وابسته نیست، در این صورت باید اطلاعات پیشین دانشجو را در زمینه مورد تدریس از طرق دیگری بسنجید. برای مثال با یک امتحان ساده در جلسه اول یا با برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ در آغاز ترم می توانید میزان اطلاعات پیشین دانشجویان را تخمین بزنید. در صورتی که متوجه شدید دانشجویان اطلاعات زمینه ای کافی ندارند از جمله اهداف آموزشی درس شما باید یادآوری مباحث دروس قبل و پیش نیازها باشد.

زمان: زمانی که برای تدریس در نظر دارید نقش مهمی بر تعیین اهداف آموزشی درس دارد اگر شما مشغول طراحی درسی هستید که قرار است یک ترم تحصیلی مثلا برابر با 14 الی 18 هفته تدریس شود، اهداف آموزشی بلند مدتی تعریف خواهید کرد اما در صورتی که جلسات کوتاهی دارید و یا یک جلسه کارگاه آموزشی، بنابراین باید اهداف درس را منطبق با زمانی که در دسترس دارید تعیین نمائید.

مباحث مهم درس: هر درس لاجرم از موضوعات مختلفی تشکیل شده است و اصولا ماهیت علم چنین است که بسیار وسیع و دامنه دار است از این رو باید دقت کنید در تعیین اهداف آموزشی روی مباحث مهم و کلیدی تاکید کنید. دقیقا قابلیت هایی را در نظر بگیرید که در زمینه درس، مهم تر از بقیه هستند یا برای زندگی، کار یا تحصیل دانشجویان بیشترین تاثیر را دارند. اهداف آموزشی را بر اساس موضوعات مهم تعریف کنید و از حواشی دیگر صرف نظر کنید.
 
 
رده بندی شناختی بلوم (نسخه بازنگری شده)

تعیین اهداف آموزشی بر مبنای طبقه بندی شناختی بلوم 
یکی از فراگیرترین روش ها برای تعیین اهداف درس، منطبق کردن اهداف بر اساس طبقه بندی شناختی بلوم است. به باور بلوم، یادگیری مراحل مختلفی دارد که به صورت پلکانی عمق یادگیری را بیشتر کرده و به فراگیری ماندگار می انجامند. طبقه بندی بلوم شش سطح دارد (حافظه، فهمیدن، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی)  البته این نظریه در سالهای اخیر توسط تعدادی از روان شناسان تربیتی مورد بازنگری قرار گرفته و نسخه به روز شده ای از طبقه بندی شناختی بلوم امروزه عرضه شده که بیشتر مورد توجه روان شناسان آموزشی قرار دارد. در این طبقه بندی، تفکر به دو سطح پائین و بالا تقسیم شده است. در تفکر سطح پائین، ذهن انسان درگیری اندکی با اطلاعات کسب شده دارد و یادگیری بیشتر در سطح حافظه باقی می ماند. در سطح تفکر پائین مراحل یادگیری به "به خاطر سپردن" و "فهمیدن" محدود هستند. جالب است بدانیم که بسیاری از منتقدین نظام آموزشی بر این باورند که بسیاری از دروس ما چه در سطح ابتدایی و چه دانشگاهی، بر اساس سطح تفکر پائین طراحی شده اند و تکیه بیش از حد بر محفوظات و به خاطر سپردن بدون درگیر شدن ذهن با موضوع، مشکل بسیاری از دروس است.

در تفکر سطح بالا، چهار مرحله وجود دارد "کاربرد"، "تجزیه و تحلیل"، "نقد و ارزیابی" و "آفرینش". در طراحی دروس به مدرسان پیشنهاد می شود که هر چه بیشتر دانشجویان را با مراحل سطح بالای تفکر درگیر کنند به این وسیله که اهداف آموزشی را از صرفا اتکا به حافظه به سمت فعالیت های درگیر کننده ذهن با موضوع از قبیل کاربرد در عمل، تجزیه و تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش یک اثر جدید پیش ببرند. در این صورت یادگیری از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شده و یادگیری ماندگار و بلندمدتی در ذهن دانشجو ایجاد می شود.

چند مثال
اهداف آموزشی بر اساس طبق بندی یادگیری بلوم (نسخه بازنگری شده)
(مرحله 1:به خاطر سپردن):
دانشجو باید بتواند اسامی عناصر جدول مندلیف را به خاطر سپارد.
(مرحله 2: فهمیدن): دانشجو باید بتواند قانون جاذبه را به زبان خود توضیح دهد.
(مرحله 3: کاربرد): دانشجو باید بتواند یک برنامه به زبان پاسکال بنویسید.
(مرحله 4: تجزیه و تحلیل): دانشجو باید بتواند عوامل شکست آلمان در جنگ جهانی اول را تحلیل کند.
(مرحله 5: نقد و ارزیابی): دانشجو باید بتواند نظریه تکامل داروین را نقد کند.
(مرحله 6: خلق و آفرینش): دانشجو باید بتواند یک قطعه موسیقی بدیع بسازد.

منبع


  • آخرین ویرایش:جمعه 30 شهریور 1397
نظرات()   
   
شنبه 24 شهریور 1397  11:30 ق.ظ

سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی در زمره‌ی روش‌های فعال یادگیری محسوب شده و راه تحول اساسی در کیفیت تعلیم و تربیت متداول و دگرگون ساختن آن از معلم محوری به دانش‌آموز محوری را هموار کرده و اجتناب از تمرکز بر حفظیات را میسر می‌سازد.
سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی
سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی

سناریو و الگوی تدریس ، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی با معطوف داشتن توجه دانش آموزان موجب افزایش هر چه بیشتر پیشرفت آنان در امر تحصیل می شوند .

به نقل از سایت بانک فایل پژوهشی معلمان؛ قبل از پرداختن به مقوله‌های سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی خاطر نشان می‌کنیم که در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه در اوایل قرن بیستم، به سبب عواملی چون: (1. پیشرفت شایان توجه در مباحث روانشناسی و بهره‌گیری از یافته‌های آن به منظور درک بهتر از تعلیم و تربیت 2. توجه و تلاش روز افزون دست اندرکاران تعلیم و تربیت  3. علاقمندی اشخاصی با تخصص در سایر رشته‌ها، به خصوص علم پزشکی) به تدریج تغییرات چشمگیر و فراوانی در سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی ایجاد شد. بررسی دیدگاه‌ها و روش‌های ارائه شده توسط صاحب‌نظران نشان می‌دهد که آنچه در این روش‌ها مورد تأیید قرار گرفته همانا یادگیری از طریق فعالیت، کشف و پیگیری خود دانش‌آموز است. به بیان دیگر، در سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی، اعتقاد بر این است که یادگیری هنگامی‌ به صورت صحیح انجام می‌پذیرد که دانش‌آموز شخصا به فعالیت و جستجو و همچنین کشف مجهول و یا راه حل نهایی مسئله یا مشکل اقدام کند.

بهرنگی (1371) به نقل از بروس جویس و همکارانش در کتابی به نام الگوهای تدریس می‌نویسد که الگوهای تدریس، به خصوص سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی بر این اساس طرح و ایجاد شده‌اند که در تدریس از راهبردهایی استفاده شود که دانش‌آموزان به عنوان یک فرد رشد یابنده، ظرفیت فکری خود را راستای اندیشیدن صریح و تفکر عاقلانه افزایش دهند. به علاوه الگوهای تدریس فردی موجب می‌شوند که دانش‌آموز در فعالیت‌های آموزشگاهی پیشرفت کرده و رشد اجتماعی خود را تقویت کند و اعتماد به نفس خویش را افزایش دهد.

سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی در زمره‌ی روش‌های فعال یادگیری محسوب شده و راه تحول اساسی در کیفیت تعلیم و تربیت متداول و دگرگون ساختن آن از معلم محوری به دانش‌آموز محوری را هموار کرده و اجتناب از تمرکز بر حفظیات را میسر می‌سازد.

همچنین سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی با معطوف داشتن توجه دانش‌آموزان موجب افزایش هر چه بیشتر پیشرفت آنان در امر تحصیل می‌شوند. این نظر با بررسی‌های متعددی که روبوک، بوهلر، آسپی انجام داده اند حمایت می‌‌شود. این محققان چنین بیان می‌کنند که دانش‌آموزان آن دسته از معلمانی که الوهای فردی را در تدریس به کار می‌گیرند، از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار هستند.

معلم فعال در سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی، دانش‌آموزان را برای ماده خاصی در کلاس جمع نمی‌کند، بلکه آنان را برحسب توانایی‌هایشان به چند گروه تقسیم کرده و هر گروه را به فعالیت ویژه ‌ی در زمان معینی تشویق می‌کند. به علاوه، به آنان فرصت آزادی بحث و تحقیق داده و به مطالعه منابع گوناگون برمی‌انگیزد و صرفا در موارد لازم و ضروری به راهنمایی ایشان می‌پردازد. منظور چنین فعالیت‌هایی آن است که دانش‌آموزان از آغاز تحصیل به تلاش‌ها و کوشش‌های شخصی روی آوردند تا در آینده افرادی کار آمده شده و میل همکاری میان ایشان تقویت شود. به علاوه، از آنجا که هر گروه متناسب با توانایی‌های خود فعالیت می‌کند؛ لذا حق کودکان پراستعداد و همچنین دانش‌آموزان ضعف پایمال نمی‌شود.

از جمله اصولی که سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی بر پایه آنها مبتنی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1.         تشریک مساعی دانش‌آموزان با معلم به منظور ایجاد عادت و تحقیق فردی و شخصی و همچنین استقلال در اندیشه؛

2.         کاهش قابل ذکر استفاده از روش‌های تلقینی یا گفتاری؛

3.         تبدیل کلاس درس به آزمایشگاه به منظور کمک به دانش‌آموزان که شخصا به تجزیه و خود آموزی روی آورند؛

4.         اندیشه درباره‌ی حقایق بیش از اندیشه در مورد ظواهر؛

5.         ایجاد ارتباط و پیوستگی بین افکار و تجارب به منظور سهولت در یادآوری آنها؛

6.         آزاد گذاشتن دانش‌آموزان به منظور دستیابی به نتایج مطلوب به صورت فردی و شخصی و عدم دخالت در امور جز به هنگام ضرورت؛

7.         ایجاد عادت به مطالعه‌ی تحلیلی در کودکان؛

8.         رعایت کامل تفاوت فردی به این منظور که هر دانش‌آموز متناسب با میزان سطح علمی‌ و عقلی خود با گروه مناسبی فعالیت و همکاری کند.

در سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی، دانش‌آموز شخصا فعالیت می‌کند و نیروی عقلی خود را به طور کامل یه کار انداخته و در نتیجه اعتماد به نفس پیدا کرده و می‌تواند شخصا به حل مسائل و مشکلات پرداخته و از آنها نهراسد.

با توجه به آنچه گفتیم معلمان برای انجام سناریو و الگوی تدریس، الگوی برتر تدریس و طراحی آموزشی  احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش‌آموزان عزیز می‌توانند به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com  مراجعه کرده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده کند.

منبع


  • آخرین ویرایش:شنبه 24 شهریور 1397
نظرات()   
   
شنبه 10 شهریور 1397  09:03 ب.ظ

دانلود آهنگ تو صد در صد بهتری سینا پارسیان

دانلود آهنگ تو صد در صد بهتری سینا پارسیان

دانلود آهنگ جدید سینا پارسیان به نام بد و بدتر

Download New Music Sina Parsian – Bado Badtar
ترانه و موزیک: ای مین, تنظیم: علی بیات
پخش آنلاین + متن آهنگ + همه آهنگ های سینا پارسیان

متن آهنگ بد و بدتر سینا پارسیان

باور میکنم دروغای همیشگیتو چون زندگی زندگی برام نمیشه بی تو
مجبورم ازت هیچی به دل نگیرم آره همه چیم این روزا به تو بستگی داره
مجبورم ازت دل بکنم دووم بیارم چون بدتره هرچقدر بخوام به روم بیارم
مجبورم عزیزم توام انگار میدونی که منو به خودت همیشه بدهکار میدونی
مجبورم بین بد و بدتر معلومه که تو صد در صد بهتری از بد بودنات بگذریم بگذریم
آبرومو بردی چند وقته برام مردی ولی نگفته بودم که تو تو فکر نری بگذریم
بین بد و بدتر معلومه که تو صد در صد بهتری از بد بودنات بگذریم بگذریم
آبرومو بردی چند وقته برام مردی ولی نگفته بودم که تو تو فکر نری بگذریم

با هرکی دسوت داشتی پریدی ولی اوج عشقمو ندیدی
مشکلم با تو همیشه اینه تو حریص عشقای جدیدی
بین بد و بدتر معلومه که تو صد در صد بهتری از بد بودنات بگذریم بگذریم
آبرومو بردی چند وقته برام مردی ولی نگفته بودم که تو تو فکر نری بگذریم
بین بد و بدتر معلومه که تو صد در صد بهتری از بد بودنات بگذریم بگذریم
آبرومو بردی چند وقته برام مردی ولی نگفته بودم که تو تو فکر نری بگذریم

دانلود آهنگ تو صد در صد بهتری سینا پارسیان

>>> دانلود با کیفیت ۱۲۸ <<<

>>> دانلود با کیفیت ۳۲۰ <<<

تو صد در صد بهتری سینا پارسیان


  • آخرین ویرایش:شنبه 10 شهریور 1397
نظرات()   
   
پنجشنبه 8 شهریور 1397  02:00 ب.ظ

آیا تنها تسلط بر دو زبان و علاقه داشتن به شغل مترجمی برای مترجم شدن کافی است؟ نه ....! ماهر شدن در ترجمه ساده نیست! این باور که ترجمه جایگزینی یک زیان با زبان دیگر است، تصوری اشتباه است. یک مترجم باید توانایی‌های زیادی داشته باشد تا بتواند به خوبی ترجمه کند. قطعا راه‌هایی برای این که مترجم موفقی باشید، وجود دارد و مترجم موفق باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در ادامه به بررسی مهارت‌های تخصصی  و عمومی یک مترجم می‌پردازیم.

 مهارت‌های تخصصی مترجم

1- خوب نوشتن

مترجم باید از نوشتن لذت ببرد. مدام واژه‌ها را جا به جا کند تا به جایگاه مناسب آن‌ها در جمله دست یابد و جمله‌ای زیبا بنویسد. گاه در ترجمه برخی متن‌ها تعداد مشخصی کلمه برای مترجم مشخص می‌شود. مترجم باید تا حد مجاز بنویسد ولی مفهوم متن را نیز به درستی منتقل کند. در این شرایط مترجم باید به کمک شگردها و فنون زبان‌شناسی مفاهیم را غیر مستقیم و به گونه‌ای خلاقانه به خواننده برساند. به گونه ای که به مفهوم متن لطمه‌ای وارد نشود و در کنار آن حد مجاز حجم متن را نیز رعایت کرده باشد. 

خوب نوشتن مترجم

2- انتقال صحیح لحن نویسنده و فرهنگ زبان خارجی

در ترجمه باید مقصود متن، سبک نویسنده و لحن و فضای نوشته به درستی منتقل شود و این در واقع هنر یک مترجم است. برای انتقال درست فرهنگ بیگانه، لازم است با افراد از فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم. راه‌های بسیاری برای درک درست سبک، لحن و فرهنگ زبان خارجی وجود دارد. در این شرایط قطعا زندگی کردن در یک کشور خارجی یا سفر کردن به آن کشور، بهترین گزینه است. علاوه بر آن تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم به زبان خارجی،گوش دادن به رادیو و خواندن ادبیات آن کشور می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. به خاطر داشته‌باشید تمرین مداوم ترجمه در حوزه‌های گوناگون نیز مهارت شما را در طول زمان افزایش می‌دهد. به علاوه، اگر فردی بومی ترجمه شما را ویرایش و درستی آن را بررسی کند، تاثیر شگفت‌انگیزی در بهبود مهارت شما در ترجمه خواهد‌داشت.

انتقال فرهنگ توسط مترجم

3- داشتن دانش تخصصی

یک مترجم باید حداقل در یک زمینه مشخص، دانش تخصصی داشته باشد. بهترین راه برای متخصص شدن در هر زمینه، کارکردن در آن زمینه است. شما می‌توانید در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، تجارت، مدیریت، شیمی، مهندسی برق، حسابداری و ... متخصص باشید. در این صورت می‌توانید این تخصص را با دانش خود در یک یا چند زبان خارجی ترکیب کنید و ترجمه متن‌های تخصصی آن موضوع را شروع کنید. 

دانش تخصصی مترجم

4- توجه به جزییات 

اگر در متن جزییاتی قابل اندازه‌گیری مانند عدد و رقم وجود دارد، درستی و دقت آن‌ها را جدای از دستور زبان یا نگارش بررسی کنید. خطا در جزییاتی از این دست، اگر چه مربوط به مهارت ترجمه شما نمی‌شود، با این حال، مخاطب زمانی که در متن به چنین اشتباه‌هایی برخورد کند، اعتماد خود را به مترجم از دست می‌دهد.  

جزییات در ترجمه

5- مهارت‌های کامپیوتری 

در سال‌های اخیر ترجمه از سبک سنتی خود خارج شده‌است و مترجم‌ها نیاز دارند با ورودی‌ها و خروجی‌های برخی برنامه‌های کامپیوتری نظیر پردازشگر متن مایکروسافت، پاورپوینت و اِکسل آشنا باشند. امروزه متن ترجمه شده کم‌تر به صورت نوشته دستی به مشتری تحویل داده می شود. بنابراین مترجم‌ها باید مهارت تایپ داشته باشند. به علاوه نرم‌افزارهای بسیاری برای کمک به مترجم‌ها در ترجمه ایجاد شده است. این نرم‌افزارها بیشتر برای مترجم‌هایی که در یک یا چند زمینه تخصصی خاص کار می‌کنند، کارآمد است. ولی آیا این ابزارها جایگزین انسان می‌شوند؟!

مهارت کامپیوتری مترجم

6- قضاوت نکردن و بی‌طرف بودن

مترجم باید بدون قضاوت کردن درباره محتوای نوشته یا به انحراف کشیدن مطلب، متن را ترجمه کند. هم‌چنین باید دقیقا آن‌چه نویسنده اصلی بیان کرده‌است را ترجمه کند. مترجم حق ندارد تغییری در متن ایجاد کند یا هرچه از نظر او درست است را به مخاطب انتقال دهد. اگر مترجم متوجه وجود خطایی در نوشته شود، باید آن را دوباره بررسی کند، مشتری را از این واقعیت مطلع کند و نظر او را جویا شود. در این شرایط مشتری‌ها دو نوع برخورد دارند. دسته اول اصرار دارند متن اصلی بدون تغییر باقی بماند. دسته دوم به مترجم اجازه می‌دهند متن را اصلاح کند. البته در این شرایط باید به این موضوع اشاره شود که بخشی از متن بر اساس نظر مترجم تغییر کرده‌است.

بی طرف بودن در ترجمه

 

مهارت‌های عمومی مترجم

1- انجام کار در مهلت مقرر

برای موفقیت در هر کاری، از جمله ترجمه، لازم است کار‌ها را سازماندهی کنید. آن‌ها را بر اساس اولویت و زمان‌بندی مشخص انجام دهید و سعی کنید هر کار را در وقت تعیین‌شده به پایان برسانید.

مترجم خوش قول

2- محفوظ نگه داشتن اسناد و اطلاعات 

مترجم باید اطلاعات شخصی مشتریان خود را حفظ کند. به ویژه در شرایطی که مدارک مهم مانند سند ازدواج، گواهی زایمان یا مدارک دیگری که حساسیت بالایی دارند و محرمانه محسوب می‌شوند، برای ترجمه در اختیار مترجم قرار می‌گیرد، مترجم باید اطمینان حاصل کند که این موارد در مکانی امن قرار دارند.

امانت دار بودن مترجم

3- ارتباط خوب با مشتریان

برقراری ارتباط با مشتری مهارتی مهم است. باید مقصود مشتری را به خوبی متوجه شوید، اگرمشکلی برای شما ایجاد می‌شود، مشتری را از آن مطلع کنید و به پیام‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های مشتری پاسخ دهید. به طور خلاصه با مشتری در تعامل باشید.  

ارتباط با مشتری مترجم

در این مطلب به مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای یک مترجم پرداختیم. قطعا برای موفق شدن در حوزه ترجمه، مهارت‌های دیگری هم نیاز است که در طول زمان و با تمرین مستمر حاصل می‌شوند. با این حال، بهترین شدن در هر کاری با تلاش زیاد حاصل می‌شود که حاصل آن میتواند یک مترجم عالی برای ترجمه تخصصی شد ..!

منبع : http://www.mrmotarjem.ir/blogs/translation-skills


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 8 شهریور 1397
نظرات()